10 sztuczek, które bardzo przyspieszają sprzątanie

Jak mawiał Albert Einstein, szaleństwo to robienie ciągle tych samych rzeczy, w oczekiwaniu różnych rezultatów.
Według mnie, w sprzątaniu najważniejsze jest planowanie i wyeliminowanie ‚wolnych’ przebiegów. Poniższe propozycje to drobne zmiany, które w całości przekładają się na turbo-przyspieszenie sprzątania!

.Jak sprzątać szybciej? Co zrobić aby cała sobota nie przepadła nam na przecieraniu i odkurzaniu?
Dzisiaj zdradzę Ci 10 sztuczek, które bardzo przyspieszają sprzątanie.

.

1. Korzystaj z wycieraczek

.

.

Warto z niej korzystać nie tylko w deszczowe dni. Z zewnątrz do mieszkania wnosisz nie tylko błoto ale i piasek.  Dlatego najlepszym atakiem jest dobra obrona. Korzystaj z wycieraczek! Najpierw z tej przed windą albo w windzie. Koniecznie, miej też wycieraczkę przed wejściem do mieszkania i aktywnie jej używaj. Będziesz miała mniej piachu w przedpokoju, który później roznoszony jest po całym mieszkaniu.

.

.

2. Przygotuj listę rzeczy, które musisz zrobić w domu

.

.

Zakładam, że większość osób sprząta w sobotę. Dlatego listę przygotuj w piątkowe popołudnie – wracając autobusem z pracy do domu, lub oglądając program w TV, który tak naprawdę wcale Cię nie ciekawi a chciałaś jedynie poleżeć. W sobotę będziesz po kolei realizowała plan. Bez zastanawiania się co trzeba zrobić. Od razu przystępujemy do działania. Nie biegamy po mieszkaniu bez sensu zaczynając kilka rzeczy, żadnej nie robiąc dokładnie.

.

.

3. Planuj czas na sprzątanie

.

 10 sztuczek, które bardzo przyspieszają sprzątanie

Założę się, że jeśli zaplanowałaś, że w sobotę porządnie posprzątasz mieszkanie – na tej właśnie czynności spędzisz dokładnie cały dzień. Jeśli zaplanujesz, że mieszkanie posprzątasz między 10 a 12 zajmie Ci to 2 godziny. Dlaczego? Bo nie będziesz marnowała czasu na zerkanie na telefon, w telewizor, robienie sobie kanapki [a później sprzątanie po niej 🤨]

Nastaw minutnik. Zabrzmi to może głupio ale sprawdza się znakomicie. Wyznacz np. 15 minut na sprzątniecie 1 konkretnego pokoju albo na obtarcie kurzu z mebli we wszystkich pomieszczeniach. W dodatku 15 minut nie brzmi tak strasznie jak całodzienne sprzątanie. Mózg automatycznie nastawi się, że w tym czasie robimy to, co mamy zrobić i nie rozprasza się na innych czynnościach. Zapewniam, że po kwadransie będziesz mogła przejść do kolejnej czynności, zadowolona że to jedno masz już z głowy 😊 Bądź realistką. Nie planuj, że w pół godziny dokładnie ogarniesz całe mieszkanie. Zamiast pozytywnej motywacji będziesz sfrustrowana, że sprzątanie nie idzie tak jak powinno.

.

.

4. Wyłącz telewizor

.

.

Zupełnie bezwiednie możesz zagapić się na szklany ekran, zamiast robić to co zaplanowałaś. Tym samym wydłużyć sprzątanie nawet o połowę. Lepiej tak sobie wszystko zorganizować, aby do ulubionego serialu było już po sprzątaniu.

.

.

5. Włącz dynamiczną muzykę.

.

.

Poprawi Ci się nastrój, przybędzie energii i bojowo nastawisz się do pracy. Zobaczysz, że ręce zaczną chodzić sprawniej a cały proces będzie przyjemniejszy. Może odkryjesz, że lubisz sprzątanie? 😉

.

.

6. Korzystaj z mądrej wielozadaniowości

.

.

Jeśli podczas sprzątania musisz odebrać telefon, włącz tryb głośnomówiący lub skorzystaj ze słuchawek. W międzyczasie nadal możesz wycierać meble lub wkładać naczynia do zmywarki.

.

.

7. Usuń z domu przedmioty typu „przyda się”

.

.

Albo z kategorii „ale to śliczne”, „w takiej cenie grzech nie kupić”, „dostałam tą figurkę gratis do puszki herbaty”. Kupuj tylko to, po co faktycznie poszłaś do sklepu. Zbędne przedmioty to dodatkowa przestrzeń do przecierania, przesuwania, odkładania na miejsce – czyli dodatkowy czas, który trzeba poświęcić na sprzątanie.

.

.

8. Utrzymuj porządek na co dzień

.

.

Odkładaj rzeczy na miejsce. Jeśli to trudno wykonalne, każdego wieczoru przejdź się po mieszkaniu z pudelkiem do którego włożysz wszystkie rzeczy, które nie są na swoim miejscu. Później rozniesiesz je tam gdzie trzeba. Pamiętaj o pudełku! W rękach zmieścisz 3-4 przedmioty, więc narażasz się na darmowe przebiegi. Wrzucając wszystko do reklamówki, tak naprawdę nie widzisz co w niej masz – więc niepotrzebnie krążysz z nią po mieszkaniu dwa razy dłużej, bo akurat soc wyłoniło się na jej dnie.

.

.

9. Nie łącz dokładnego czyszczenia z poskromieniem bałaganu

.

.

Rozwinięcie punktu powyżej. Bałagan – to rzeczy nieodłożone na swoje miejsce. Dobrze rozdzielić te czynności i wykonywać po sobie. Najpierw odkładamy rzeczy na miejsce, później zabieramy się za czyszczenie. Poukładać bałagan możemy np. w piątkowe popołudnie (lub codziennie). A czyszczenie zacząć w sobotę rano.

.

.

10. Rozpoczynaj od „góry”

.

.

To znaczy najpierw zgarnij pajęczyny, kurz na żyrandolu czy meblach. Kończ na dole – zamiatając, odkurzając czy wycierając podłogę. No chyba, że chcesz dwukrotnie odkurzać tą samą przestrzeń [w końcu sobota długa 😉]

 

Niespodzianka!!! Mam jeszcze kilka innych trików 😉

.

11. Sprzątaj od lewej do prawej

.

.

Sprzątanie zgodnie z ruchem wskazówek zegara, pozwala uniknąć poprawek i cofania się, bo zapomniałyśmy przetrzeć jakąś szafeczkę. Początkowo myślałam, że to zbędne ale totalnie się myliłam. To kolejny punkt, w którym eliminujemy ‚darmowe’ przebiegi.

.

.

12. Odkurzacz włącz do gniazdka, z którego dotrzesz do każdego pomieszczenia

.

.

Na przykład w przedpokoju. Wtedy do gniazdka schylasz się tylko 2 razy. Pierwszy, aby włożyć kabel, drugi aby go wyjąć. Wybierz odkurzacz z długim kablem, albo dokup przedłużacz. Odkurzanie skróci się o kilka minut. Pamiętaj – ziarnko do ziarnka – stosując różne triki, ostatecznie skrócimy sprzątanie, wygospodarowując czas na to co lubimy najbardziej.

.

.

13. Miej pod ręką ściereczkę, spryskaną płynem do mycia szyb

.

.

Szklane części szafek, elementy wykonane na wysoki połysk czy sprzęt RTV będziesz miała ogarnięte od razu. Bez potrzeby, aby za każdym razem wstawać, iść do łazienki, szukać płynu do mycia szyb a później do kuchni po ręczniki papierowe. Eliminujesz bezużyteczne [wolne] przebiegi.

.

.

Jest jeszcze coś, co ma wielką moc 😉

14. Zaangażuj w sprzątanie domowników

.

.

Roznoszeniem przedmiotów na miejsce może zająć się dziecko a sprzątaniem łazienki mąż. Zrób z tego tradycję 😉 Od kiedy zaszłam w pierwszą ciążę (4 lata temu) ani razu nie myłam okien. Więcej o tym jak dzielenie obowiązków wygląda w naszym domu  <<tutaj >>.

.

.

Podziel się Twoimi patentami na przyspieszenie sprzątania. Jestem bardzo ciekawa!

 

 


.

.

Chcesz zyskać jeszcze więcej czasu, który poświęcisz na to co lubisz? Rodzinie? Dzieciom?

Zapisz się na newsletter i poznaj PRAWA PRZYSŁUGUJĄCE PRACUJĄCYM MAMOM

Odbierz e-book, który nie tylko rozwieje wątpliwości, co należy się mamie na etacie, ale pozwoli zyskać więcej czasu dla siebie i dziecka.

.

.

A jeśli podoba Ci się wpis i tematy poruszane na blogu, będę Ci bardzo wdzięczna, jeśli poświęcisz minutkę i zapiszesz się do naszej Grupy. Dyskutujemy jak można zyskać więcej czasu dla siebie i dziecka będąc jednocześnie pracownicą.

Spotykamy aby pytać, doradzać, wspierać się, poznawać kobiety podobne do nas. Szukające rozwiązań na usprawnienie organizacji zadań poza pracą zawodową, tak aby mieć więcej czasu dla siebie i rodziny.

Wystarczy kliknąć w obrazek.

.

.

PS. Podziel się Twoimi patentami na przyspieszenie sprzątania. Jestem bardzo ciekawa!

Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twoje wsparcie i życzę Ci świetnego dnia! 🙂

.

.

____________________________________________________________________

➡ polub  todopieropoczątek.pl   

➡ wejdź na    www.todopieropoczatek.

.

.

 



No Comments Yet.

What do you think?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *