kontakt: to-dopiero-poczatek@wp.pl

Jakie tłuszcze stosować w diecie dziecka – przewodnik

Jaki tłuszcz jest najlepszy do smażenia a jaki do sałatki? Co jest lepsze masło czy margaryna? Jakie właściwości mają tłuszcze roślinne a jakie tłuszcze zwierzęce? W dzisiejszym przewodniku po świecie tłuszczów odpowiem na wszystkie te pytana. Świadomie będziecie mogły podjąć decyzję, jakie tłuszcze stosować w diecie dziecka.
.
Jeśli czegoś nie będziesz pewna, brakuje Ci jakiejś informacji zadaj śmiało pytanie w komentarzu. Na pewno odpowiem.
 .
.
.Jeśli czegoś nie będziesz pewna, brakuje Ci jakiejś informacji zadaj śmiało pytanie w komentarzu. Na pewno odpowiem.

Bo nie ma w tym przypadku jednej odpowiedzi. Sama przez wiele lat poruszałam się w tym temacie ‚na ślepo’. Wiedziałam, że są tłuszcze dobre i złe. Ale gdyby ktoś mnie zapytał można smażyć na masełku pewnie pewnie z niewiedzy podniosłabym ramiona do góry. Studia dietetyczne zmusiły mnie do zapoznania się z tą kwestią. Ale tak naprawdę, dopiero kiedy przyszło mi rozszerzać dietę mojego dziecka, temat stał się dla mnie naprawdę godny uwagi. Zdobycie informacji na ten temat wcale nie było łatwe, bo nigdzie nie znalazłam prostego podziału tłuszczów, z krótkim opisem do czego dany tłuszcz się nadaje i dlaczego. Wszędzie trafiałam albo na  informacje bardzo powierzchowne, które często były nieprawdziwe, powtarzane w parentingowych portalach albo tak naukowe, że po prostu nie dało się ich czytać. Poskładałam w sensowną kupę te wszystkie elementy i postanowiłam się nimi podzielić z Wami 🙂 Pewnie dla wielu z Was taki podstawowy podział nie będzie niczym odkrywczym, ale jeśli będziecie chciały coś dodać albo sprostować piszcie śmiało – bardzo na to czekam! Tłuszcze można dzielić na wiele różnych sposobów, ale jak skupiłam się na takim aby był jak najbardziej przyjazny dla  “zwykłego” konsumenta i najbardziej przydatne podczas przygotowywania posiłków.

.

.

tłuszcze roślinne i zwierzęce

.

.

Podział wynika ze sposobu pozyskiwania. W tłuszczach roślinnych przeważają kwasy nienasycone (te lepsze), a w tłuszczach zwierzęcych kwasy tłuszczowe nasycone (mniej zdrowe). Jest to najważniejsza cecha różniąca poszczególne tłuszcze, decydująca o ich wpływie na organizm człowieka.
.
.
.

TŁUSZCZ ROŚLINNY

.
.
Otrzymuje się z nasion lub owoców roślin oleistych.
Zawiera duże ilości kwasów nienasyconych. Powinny być spożywane na zimno, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury ulegają utlenieniu i stają się źródłem szkodliwych związków. Bardziej stabilne są tłuszcze roślinne, których podstawą są kwasy jednonienasycone.
Tłuszcz roślinny może być:
⭕ surowy – bez dodatkowej obróbki technologicznej, lub
⭕ rafinowany – pozbawiony zbędnych składników (barwników, związków nadających nieprzyjemny smak i zapach)
.
.
.

EMULSJE TŁUSZCZOWE

 
 
To inaczej margaryny czyli połączenie tłuszczów i olejów roślinnych z mlekiem lub wodą oraz barwnikami, dodatkami smakowymi, zapachowymi i odżywczymi.
 .
.
To dlaczego tyle złego się o nich mówi?
.
.

W świeżych tłuszczach roślinnych kwasy nienasycone występują w konfiguracji cis (dobra dla zdrowia). Pod wpływem temperatury, czynników fizycznych i chemicznych, wygląd przestrzenny cząsteczki tłuszczu zmienia się na tzw. odmianę trans. Dzieje się tak na przykład podczas produkcji margaryn. Od zastosowanego procesu zależy jak dużo odmiany trans powstanie.

Duże ilości izomerów trans znajdują się we:

  • wspomnianych margarynach „twardych”,
  • majonezach,
  • produktach barów „szybkiej obsługi”,
  • gotowych wyrobach cukierniczych (kruche ciasteczka, krakersy).

Generalna zasada: im więcej kwasów nienasyconych a mniej izomerów trans i kwasów nasyconych tym lepiej 😉

Poniżej ,krótkie podsumowanie, która z nich jest najlepsza. Coć mi  sie wydaje, że przerzucisz się na margarynę ‚Dobrej Gospodyni’ 😉

.

.

TŁUSZCZ ZWIERZĘCY W TYM MASŁO

.
.
.

Tłuszcz zwierzęcy wydobywa się z tkanki tłuszczowej bądź narządów zwierząt i mleka zwierząt lądowych. Są to: smalec, łój wołowy, łój barani, smalec gęsi, boczek, słonina, sadło, masło oraz te których powinny znaleźć się w naszej diecie w większych ilościach niż zwyczajowo je zjadamy czyli tłuszcze rybie i trany.

 .
.

Masło

.

.

Jest to produkt otrzymany wyłącznie poprzez zmaślenie odpowiednio przygotowanej śmietanki. Masło zawiera przeważnie 80,0 – 82,5% tłuszczu. Ilości kwasów trans w maśle jest dużo niższa niż w rafinowanych olejach albo margarynach.
.
.
.
Masło:
✔ dobrze smakuje
✔ jest łatwoprzyswajalne i łatwostrawne
✔ zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A,D,E,K)
✖ zawiera niekorzystny żywieniowo cholesterol i nasycone kwasy tłuszczowe
✖ zawiera mało korzystnych żywieniowo nienasyconych kwasów tłuszczowych
.

.

Co jest lepsze do smarowania? Margaryna czy masło?

.

.

W diecie małych dzieci, mniej więcej do drugiego-trzeciego roku życia lepsze będzie masło lub miękka margaryna (generalnie mówiąc, to ta w kubeczkach a nie w kostkach). Chleb równie dobrze możemy skropić oliwą z oliwek albo olejem rzepakowym. Później w diecie zdrowych dzieci i dorosłych ważne jest urozmaicenie.

. 
.
.
zastosowanie
.
.
Najlepsze do:
 .
.
⭕ smażenia:

olej rzepakowy, oliwa z oliwek, płynne margaryny (tylko te bezmleczne, klarowane). Unikamy oleju kokosowego i palmowego. Ze względu na odporność na wysoką temperaturę polecany byłby smalec. Przez to jednak, że ma słabe właściwości odżywcze raczej go unikamy.  Nie smaż też na oleju słonecznikowym czy sojowym ponieważ są mało stabilne termicznie. Po smażeniu olej trzeba wylać.

⭕ smarowania:

dla małych dzieci – masło i miękka margaryna;
dla zdrowych dorosłych – miękka margaryna, masło.
Wybierając margarynę miękką zawsze patrz na etykietę. Do koszyka wrzucaj tą, która ma mniej niż 1% frakcji trans.
Aby trochę ułatwić Ci wybór zerknij na info poniżej.
Generalna zasada: im więcej kwasów nienasyconych a mniej izomerów trans i kwasów nasyconych tym lepiej 😉 Decyzja należy do Ciebie, choć przyznam, że wcale nie jest taka łatwa…
 .
.

⭕ sałatek, przecierów warzywnych i zup:

olej lniany, kukurydziany, z pestek winogron, z pestek dyni, z awokado, słonecznikowy, sojowy itp. Oczywiście Oliwa z oliwek i olej rzepakowy oczywiście też 🙂 wymieniłam ich tak wiele ponieważ ważna jest różnorodność.
.

⭕ pieczenia ciasta:

masło i margaryny wysokiej jakości. Jeśli tylko dasz radę unikaj sklepowych pączków, słodkich bułeczek i ciasteczek. Znacznie lepiej będzie samemu upiec kawałek ciasta.

Zapisz się na newsletter i otrzymuj dodatkowe materiały

 .
.
.
Budowa
.
..
.
Ostatnim, bardzo ważnym podziałem, jest klasyfikacja tłuszczów(roślinnych i zwierzęcych) ze względu na rodzaj kwasów tłuszczowych które zawierają. Wymieniłam najczęściej spotykane w przemyśle spożywczym przykłady.
.
.
.

NASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE (SFA) 

Główne źródło to tłuszcze zwierzęce np. słonina, smalec, mięso oraz  olej palmowy i z orzecha kokosowego.

Nadmiar powoduje podwyższenie stężenia cholesterolu i  powstawanie zmian miażdżycowych.
.
.
.

WIELONIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE (PUFA) 

Konieczne do prawidłowego rozwoju młodego organizmu i utrzymania przez całe życie dobrego stanu zdrowia.
Główne źródło to tłuszcz oraz mięso ryb.
.
.
.
Te które są dla nas najważniejsze to:
-kwas arachidonowy n-6
Zawarty w mięsie i olejach rybich, w olejach kukurydzianym, rzepakowym, sojowym, słonecznikowym
 .
.
-kwas eikozapentaenowy i (EPA) dokozaheksaenowy (DHA) n-3 
Zawarte w algach, rybach, tranie, oleju lnianym i rzepakowym, orzechach i fasoli.
.
.

.

.

Mam nadzieję, że ten przewodnik pomoże Wam sprawniej poruszać się po świecie tłuszczów. Jak widzicie nie jest to wiedza tajemna mimo, że trudno znaleźć najważniejsze elementy układanki w jednym miejscu.
Mam nadzieję, że Twoje wybory będą teraz bardziej świadome. Bardzo zależy mi na tym aby ta wiedza dotarła do jak największej ilości ludzi. Dlatego jeśli uważasz go za przydatny udostępnij go proszę znajomym
.

.

.

..

Masz pytanie?

Jeśli czegoś nie jesteś pewna, brakuje Ci jakiejś informacji zadaj śmiało pytanie w komentarzu. Na pewno odpowiem.

.

.

Dziękuję!

 

.

No Comments Yet.

What do you think?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *